Ofte stilte spørsmål: Boligventilasjon

Velkommen til Teknisk Service og support for boligventilasjon. Her vil du finne relevante artikler og ofte stilte spørsmål.
  • Ikke lys i display. Anlegg fungerer ikke

    1. Mangler strøm (230V). Gult LED lys på hovedkortet er slukket.
    2. Hoved supply kabelen er defekt.
    3. Ingen kontakt fra supply kabel til hovedkort.
    4. Ingen kontakt mellom styrekort og hovedkort. Gult LED lys på hovedkortet blinker fort.

    1. Mangler strøm (230V). Gult LED lys på hovedkortet er slukket. Sjekk om der er strøm i stikkontakt på vegg.
    2. Hoved supply kabelen er defekt. Bytt ut strømkabel (art. 320000-2).
    3. Ingen kontakt fra supply kabel til hovedkort. Sjekk koblingspunkt på hovedkort / evt. koblingsklemme / bytt ut ledninger fra hovedkort til evt. koblingsklemme eller strømkabel.
    4. Ingen kontakt mellom styrekort og hovedkort. Gult LED lys på hovedkortet blinker fort. Reparer eller bytt ut signalkabel om denne er defekt.

  • Hvordan koble til trykkvakt?

    Dette må gjøres av kvalifisert personell. Ønsker du å koble til en trykkvakt ta kontakt med installasjonsfirma som har installert anlegget eller en av Ventistål sine servicepartnere.

    Klikk her for å se våre Servicepartnere

  • Hvordan koble til Co2 føler?

    Dette må gjøres av kvalifisert personell. Ønsker du å koble til en Co2 ta kontakt med installasjonsfirma som har installert anlegget eller en av Ventistål sine servicepartnere.

    Klikk her for å se våre Servicepartnere

  • Bestille filter for privatkunder

    Filter kan bestilles gjennom vår filterabonnement.
    Klikk her for å gå til filterportalen

  • Franke Kjøkkenhette

    Dersom du opplever problemer med din Franke Kjøkkenhette skal alle reklamasjoner og service knyttet Franke Kjøkkenhetter meldes direkte til Elesco Norge AS.

    Bestill service her: http://www.elesco.no/?ref.panel=plugins.elesco.bestservice

    Alternativt kan det sendes epost til hub@elesco.no

    Nødvendig informasjon på henvendelsen:

    –              Kundens fulle navn, adresse, telefon og e-post (om tilgjengelig)

    –              Fabrikat, modell og serienummer

    –              Salgsdato og salgssted (dersom kunde hevder reklamasjon)

    –              Feilsymptom som tydelig angir hva kunden klager på

    –              Kjøpskvittering fra kunde og/eller forhandler

  • Røros Kjøkkenhette

    Om du opplever problem med din Røros kjøkkenhette gjelder følgende:

    Reklamasjoner og service på Røros kjøkken hetter skal meldes inn til Røros Metall.

    Alle henvendelser vedr. reklamasjoner og/eller service meldes inn på Røros Metall sitt serviceskjema: https://www.roroshetta.no/kundesenter/reklamasjon-og-service/

    I løpet av to virkedager etter mottak av serviceskjema skal kunden bli kontaktet av en medarbeider på Røros Metall sin serviceavdeling på epost eller telefon, og videre framdrift vil bli avtalt.

    Er det behov for servicetekniker for å få løst problemet vil saken i de fleste tilfeller bli sendt over til Elesco som fordeler oppdraget til et av sine serviceverksteder.

    Så snart Røros Metall får bekreftet hvem som skal utføre serviceoppdraget vil nødvendige reservedeler bli sendt til det aktuelle serviceverkstedet som deretter tar kontakt med kunden for å avtale tidspunkt for servicebesøket.

  • Nilan: Driftstans i aggregatet

    Er det driftstans i aggregatet – stopp aggregatet fra displayet.
    Skru opp luken og åpne opp. Bytt filteret i aggregatet. La anlegget stå åpent i 6-8 timer.
    Lukk luken og skru på anlegget.

  • Finne serienummer på Nilan Compact P

    Serienummeret er lokalisert på innsiden av aggregatet, nederst til høyre.
    Ta av panelet på forsiden av aggregatet for å finne serienummeret.

  • Nilan Compact P i perioder med uvanlig lav utetemperatur

    Compact P Nordic er utstyrt med et forvarmebatteri som skal sikre normal drift, og unngå frost i motstrømsveksleren. Denne forvarmeren har en makseffekt på 1,2 kW og dermed begrenset hvor lav temperatur den kan løfte til frostsikker temperatur.

    Det er derfor viktig at aggregatet har aktivert lavt viftetrinn ved lav utetemperatur.

    Informasjon om denne funksjonen finner du i veiledningene for aggregatet. Det er litt ulikt for de forskjellige styringene. Her er instruks for modeller med CTS 602 HMI styring.

    – Trykk på menyen øverst til venstre
    – Bla nedover i menyen til «luftskifte».
    – Velg: Vinter lav vent til trinn 1
    – Velg: nivå vniter lav -14°C
    Dersom innregulert.

    Dette vil sikre en god, energieffektiv og frostfri drift av aggregatet.

    Når det er så kaldt ute er det særdeles viktig at det ikke er skitne filter, spesielt på avtrekkssiden (høyre filter). Ved lange tørre perioder (<20% fukt) vil det komme mer svevestøv da dette løsner fra overflater hvor det tidligere har vært bundet opp grunnet høyere fuktinnhold. Dette kan medføre at filter tetter seg raskere og det kan i noen tilfeller være vanskelig å se at filter er tett med det blotte øyet (støv har samme farge som filtermateriale).

    Dersom det allikevel oppstår alarmer som kan være pga. lave utetemperaturer må service personell kontaktes.

Relevante artikler

Aktuelt

Er du registrert kunde hos oss og ønsker webshoptilgang?

Som kunde hos Ventistål har du flere tiår med kompetanse og ekspertise i ryggen. Vi jobber hver dag for å levere gode løsninger som passer deg og dine behov. Vi tilbyr en rekke tjenester som blant annet prosjektering, rådgivning og mye mer. Med lokasjoner over hele landet leverer vi kortreist og effektivt.